Helpen met impact

Helpen met impact

Over de dynamiek van het aanbieden, geven en ontvangen van hulp

Uitvoering
Boek , 168 pagina's
Auteur
ISBN
9789089651815
Gepubliceerd
2013
€ 27,99
niet meer leverbaar

Hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, is ingewikkelder dan op het eerste gezicht misschien lijkt. Het is gebaseerd op allerlei culturele waarden en gedragscodes, en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. Hou je daar geen rekening mee, dan is het resultaat per definitie ineffectief. Frustrerend … en onnodig.

In dit boek gaat Edgar Schein in op de subtiele psychologische en sociale dynamiek in hulprelaties. Hij laat zien waarom hulp – ondanks alle goede bedoelingen – vaak verontwaardiging of weerstand oproept, of zelfs kan worden geweigerd. Bovendien beschrijft hij de regels en afspraken die gelden voor het vormgeven en onderhouden van hulprelaties, en je eigen rol daarbij. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de afhankelijkheid van de ander en hoe reageer je op een helpende hand? In dit boek vind je de antwoorden!

- Een waardevol boek voor iedereen die – vanuit zijn professie of privé – te maken heeft met het geven en ontvangen van hulp.

- Voor (organisatie)adviseurs, leidinggevenden, dokters, advocaten, coaches, maatschappelijk werkers, psychotherapeuten, mantelzorgers en andere hulpverleners.

- Een toegankelijk en praktisch boek over de verschillende aspecten van helpen.

- Over de dynamiek van helpen in een-op-eenrelaties, binnen teams en in organisaties.

Edgar H. Schein is emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology. Met zijn boek Organizational Culture and Leadership geldt hij als een van de grondleggers van de organisatiepsychologie. Verder publiceerde hij de standaardwerken Procesadvisering en Loopbaanankers.

‘Helpen met impact is een must-read voor consultants. Het écht bieden van hulp en daarmee impact hebben bij hun opdrachtgevers is de toegevoegde waarde van succesvolle consultants’ Prof. dr. Mario van Vliet, Managing Partner Deloitte Consulting Nederland

‘Het opbouwen en verstevigen van goede relaties vraagt een helpende houding. Helpen heeft pas echt impact, als die hulp effectief is en de ander die hulp op prijs stelt. Dit boek biedt de helpende hand om inzicht te krijgen in deze bijzondere dynamiek’ Jos Burgers, bestsellerauteur van o.a. Gek op gaten, Geef nooit korting en Hondenbrokken en veelgevraagd spreker

‘Ik kan me eerlijk gezegd geen leider, docent, consultant, therapeut of wie dan ook bedenken die geen voordeel kan halen uit dit meesterwerk’

Warren Bennis, professor Business Administration van de Universiteit van Southern California en auteur van o.a. On becoming a leader.

‘Schein schetst ons veel anekdotes uit zijn adviespraktijk en zijn boek is rijk aan praktische inzichten’

Harvard Business Review

Wis filter
  • Edgar Schein (op dit moment geen actieve boeken)

    Edgar H. Schein is emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology. Met zijn boek Organizational Culture and Leadership geldt hij als een van de grondleggers van de organisatiepsychologie....
    Schein S

Helpen met impact

Voorwoord
Dankwoord
1
Wat is hulp?
2
Economie en theater
3
De ongelijkheid en ambiguïteit van de hulprelatie
4
Het hulpproces als theater
5
Dienend onderzoek
6
Het onderzoeksproces in de praktijk
7
Teamwork als continu wederzijds helpen
8
Het helpen van leiders en organisaties als cliënt
9
Principes en tips
Literatuur
Over de auteur

Meer weten over Psychologie algemeen? Er is meer! Op ons blog blog.vanduurenmanagement.nl publiceren wij en onze auteurs regelmatig interviews en artikelen met ervaringen, expertise en best practices om jou te helpen groeien als professional.

Deze artikelen gaan net als Helpen met impact over Psychologie algemeen en vind je misschien ook interessant.


Results of blog query (this text will be replaced...)

Andere relevante artikelen in de categorie op blog.vanduurenmanagement.nl .

Relevante blogs zoeken...